ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…

آشنای با مفهوم پرسونا

آشنای با مفهوم پرسونا:

پرسوناها در طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری (UX/UI)، یک شخصیت های خیالی، تقریبی از کاربران هستند. این شخصیت ها ایجاد می شوند تا انواع کابرانی که امکان استفاده از خدمات، محصولات و یا وب سایت شما را داشته باشند مورد بررسی قرار دهید. این شخصیت ها هر کدام نشان دهنده یک کاربر معمولی یک برنامه، وب سایت یا محصول دیگر هستند. شما به وسیله این شخصیت های خیالی قادر خواهید بود شخصیت کاربران خود را آنالیز و بررسی کنید. و براساس آن نیازها، رفتارها، تجربیات و اهدافی که کاربرانتان دنبال می کنند را دریافت کنید.

اما ایجاد شخصیت های خیالی یا همان پرسوناها در بسیاری موارد کار را پیچیده تر می کنند. به مسیر ایده پردازی شما جهت می دهند و سبب می شوند تا به هدف ایجاد یک تجربه کاربری خود برای مخاطبان خود دست یابید. اینکه چه شخصیت هایی ایجاد می کنید مهم نیست. مهم تلاشیست که برای طراحی مبتنی بر علائق، خواست و نیاز کاربرانتان بکار میگیرید. مطئن باشید که از این طریق محصول یا خدمات خود را به شکل مطلوب تری بفروش خواهد رساند.

  • آشنایی با انواع پرسونا

    چهار نوع اصلی پرسونا

    • پرسونای یا شخصیت های خریدار (با نام مستعار: پرسونای بازاریابی)
    • پرسونای یا شخصیت های کاربر (با نام مستعار: شخصیت‌های طراحی)
    • شخصیت‌های اولیه
    • طیف‌های شخصیت

پرسوناها یا شخصیت های کاربر در مقابل پرسوناها یا شخصیت های خریدار

عمدتا این دو شخصیت‌های کاربر (شخصیت‌های طراحی) و شخصیت‌های خریدار (شخصیت‌های بازاریابی) بیشتر مورد توجه و بحث قرار می گیرند و غالبا با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. اینجا به تفکیک این دو شخصیت و تعارف ساده برای شناخت بهتر آنها می پردازیم.

    1. شخصیت های خریدار

      شخصیت های خریدار، یک شخصیت مرکزی در یک سازمان B2B هستند. اغلب، این شخص ها در فرآیند خرید حرفی برای گفتن خواهد داشت. این شخصیت ها، می‌تواند ی شخص تأثیرگذار و تصمیم‌گیرنده در یک شرکت یا ارگان باشد. شخصیت‌های خریدار، مشتریان ایده‌آل شما را تعریف می کنند اینکه چه کسانی هستند، روزهایشان چگونه می گذرد، با چه چالش‌هایی روبرو هستند و چگونه تصمیم می‌گیرند.

      معمولا داشتن چندین شخصیت خریدار برای یک کسب و کار لازم است – برای مثال، اگر کاربر نهایی محصول شما قبل از خرید نیاز به تایید دیگران داشته باشد، هر فردی که در آن تصمیم دخیل است شخصیت جداگانه ای دارد. آنها معیارهای مختلفی برای ارزیابی محصول شما خواهند داشت و شما برای رفع این نیازها به استراتژی های مختلفی نیاز خواهید داشت.

      شخصیت‌های خریدار گاهی اوقات پرسونای مشتری یا بازاریابی (یا پروفایل) نامیده می‌شوند، اما از هر اصطلاحی که استفاده می‌کنید هدف یکسان است. شخصیت‌های خریدار به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا مشتریان خود را درک کنند و با آنها همدلی کنند تا بتوانند کار بهتری در جذب و ارائه خدمات به آنها انجام دهند.

      پرسونای خریدار به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که تمام فعالیت های مربوط به جذب و خدمت به مشتریان شما مطابق با نیازهای خریدار هدف است.

      حال اگر به شیوه‌ای که شرکت‌ها خودشان را نشان می‌دهند توجه کنید، می بینید که اناه بیشتر بر شیوه ای که خودشان عمل می کنند تکیه می کنند تا هدف و شیوه ای که مخاطب در دهن دارد و یا بدنبال آن است. بنابراین آنها با هدف و نحوه تصمیم گیری مخاطبانشان در تضاد هستند.

       

      اگر دقت کرده باشید مخاطبان بیشتر جذب کسب و کارهایی می شوند که آنها را می شناسند یا به آنها اعتماد دارد. چرا که آین کسب و کارها در گذشته به آنها نشان داده اند که بیشتر به فکر مخاطب هستند و نیازها و نگرانی های مخاطب را در نظر می گیرند نه خودشان را. پس ارائه خدمات متناسب با نیاز مشتریان و خواست و علائق آنها اولین گام مهم شماست. نه آنچه خود تولید کرده اید و میخواهید به مخاطب القا کنید.

    2. شخصیت کاربر

    1. شخصیت کاربر یک بیوگرافی ترکیبی (یا مجموعه ای از پرتره ها) است که بر اساس تحقیقات بازار و تجربه تهیه شده است تا ویژگی ها، نیازها و اهداف مربوط به افرادی را که از یک محصول استفاده می کنند، توضیح دهد.

      برای یک محصول مصرف‌گرا، شخصیت کاربر نیز معمولاً خریدار خواهد بود، بنابراین این دو جنبه از نمایه شخص را می‌توان با هم ترکیب کرد. گاهی اوقات، این می تواند لباس یا محصولات الکترونیکی شخصی باشد. با این حال، برای محصولی که به مشاغل فروخته می شود، فرد یا تیمی که تصمیم به خرید محصول برای شرکت می گیرد اغلب با شخصی که پس از خرید شرکت از محصول استفاده می کند متفاوت است. برای این شرایط، تیم محصول باید یک شخصیت خریدار جداگانه ایجاد کند.

به این مقاله امتیاز دهید
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
سبد خرید
  • امکان ایجاد یک حسابداری کوچک
  • امکان تعریف انبارها، کالاها و محصولات سازمان
  • امکان مشخصات دهی به هر یک از کالاها مانند رنگ، تعداد، گارانتی و ….
  • امکان تعریف نوع حساب؛ کل، معین و تفضیلی
  • امکان اتصال مشتریان به حساب های تفضیلی
  • امکان صدور پیش فاکتور و فاکتور خرید
  • امکان اریال پیش فاکتور از طریق ایمیل و فکس از درون سامانه
  • امکان چاپ پیش فاکتور و فاکتور در قالب های مختلف
  • امکان گزارش گیری پیش فاکتور و فاکتورهای صادر شده